Westpro-kodeissa korostuu yksilöllisyys ja asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa oman kotinsa pintamateriaaleihin ja tilaratkaisuihin. Mitä valintoja ja muutoksia asiakas voi kotiinsa tehdä? Entä mitä asioita tulee ottaa huomioon? Tässä artikkelissa avaamme materiaalivalinta- ja muutostyöprosessin koko matkan ajalta.
MISTÄ KAIKKI ALKAA?
Kaupantekotilaisuudessa myyjä esittelee asiakkaalle sisustussuunnittelijan suunnittelemat värimaailmat. Tämän avulla asiakas saa hyvän käsityksen vaihtoehdoista jo heti kaupanteon aikana. Kaupanteon jälkeen sovitaan tarkempi suunnittelutapaaminen asiakaspalveluinsinöörin kanssa, joka auttaa asiakasta valintojen tekemisessä.
Suunnittelutapaamisessa kohteen asiakaspalveluinsinööri käy asiakkaan kanssa yhdessä läpi tarkasti sisustuksen värimaailmat ja niiden sisältämät materiaalit. Lisäksi tapaamisessa kartoitetaan asiakkaalle merkitykselliset asiat ja toiveet ja kerrotaan niihin mahdollisia ratkaisuja. Jos asiakas on esimerkiksi intohimoinen ruoanlaittaja, voidaan keittiön varusteluun ja tilaratkaisuihin tehdä muutoksia. Rakenteilla olevan kodin hahmottaminen saattaa olla haastavaa, koska tilaa ei vielä pääse fyysisesti näkemään. Moni asiakas haluaakin kannanottoa ja mielipiteitä valintojensa tueksi.
Oman kodin suunnittelussa kannustamme asiakkaitamme olemaan rohkeita. Ihmiset ajattelevat usein liikaa asuntojensa jälleenmyyntiä ja valitsevat kotiinsa neutraalit ratkaisut ja materiaalit. Rohkeammin tulisi kuitenkin ajatella, että tässä tehdään kotia itselle eikä jollekin muulle. Kannattaa kuunnella itseään ja miettiä millainen persoona on. Suosittelemme asiakkaitamme valitsemaan omia mieltymyksiään mukaillen erilaisia pintoja ja leikittelemään kodin tunnelmilla. Mitkä ovat omat lempivärit joiden kanssa on hyvä olla ja jotka saavat hyvälle tuulelle? Entä mitkä värit rauhoittavat ja mitkä antavat energiaa. Väreillä on todella voimakas vaikutus ihmismieleen, joten itseään kannattaa kuunnella tarkasti. Toimiva sisutus voimistaa omaa hyvinvointia kotona. Kannattaa pohtia mikä on kodin merkitys itselle. Esimeriksi hakeeko kotona levollisuutta tai inspiroitumista? Kodin on tarkoitus palvella asujaansa eikä muita. Kodin ei myöskään tarvitse olla samanlainen kuin naapurilla.
Kokonaan valkoinen keittiö valkoisine kodinkoneineen toteutettu muutostyönä.
Mitä muutoksia on mahdollista toteuttaa?
Tämä kysymys on ehkä kysytyin kysymyksemme. Westpro-kodeissa asiakkaan näkemykset pyritään toteuttamaan aina parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvänä pääsääntönä voidaan pitää, että mitä aikaisemmassa vaiheessa asiakas on liikenteessä, sitä enemmän vaihtoehtojakin hänellä on. Työmaalla rakentaminen etenee koko ajan, jonka vuoksi asunnon materiaalivalinnat sekä muutokset tulee olla tehtyinä ennen niihin kohdistuvien työvaiheiden alkamista. Asiantuntevilla asiakaspalveluinsinööreillämme on runsaasti kokemusta toimivista ratkaisuista ja asioista, jotka tulee muutoksi tehdessä ottaa huomioon. Esimerkiksi seinän siirrot tai poistot saattavat aiheuttaa paljon muutoksia myös asunnon tekniikkaan.
Lähtökohtaisesti kaikki pintamateriaalit ovat asiakkaalle muutettavissa, kunhan valittu tavarantoimittaja ei muutu. Lisäksi tapauskohtaisesti voidaan tehdä muutoksia valaistukseen, tilaratkaisuihin ja kevyisiin väliseiniin. Mikäli asiakas haluaa vaihtaa toimittajaa tai käyttää itse hankkimia materiaaleja, saa ne toimittaa asuntoon vasta hallinnanluovutuksen jälkeen. Mikäli muutokset eivät onnistu, on niihin aina selkeä syy, joka kerrotaan asiakkaalle. Riskirakenteita vältetään, sillä työlle halutaan antaa täysi takuu. Pääsääntöisesti yhtiöjärjestykseen vaikuttavia muutoksia tai LVI- ja taloteknisiä muutoksia ei tehdä. Myöskään talon rakenteisiin vaikuttavia muutostoiveita ei voida tehdä.
VALINTOJEN TEKEMINEN JA VAHVISTAMINEN
Tapaamisen jälkeen asiakas saa tunnukset sähköiseen materiaalivalintajärjestelmään, josta hän voi valita ja vahvistaa mieleisensä vaihtoehdon. Muutostöihin liittyvissä asioissa asiakaspalveluinsinööri selvittää asiakkaan toivomia vaihtoehtoja ja ehdotaa niitä ohjelman kautta asiakkaalle. Kaikki valinnat ja muutokset vahvistetaan aina materiaalivalintajärjestelmän kautta, jolloin tilausdokumentit ja valitut tuotetiedot jäävät talteen molemmille osapuolille.
VALVONTA JA TOTEUTUS
Asiakaspalveluinsinööri vastaa asiakkaan valintojen ja muutosten seuraamisesta sekä työmaan ohjeistuksesta. Lisäksi asiakaspalveluinsinööri toimii työmaalla asiakkaan silminä ja valvoo kyseisten töiden edistymisestä rakennusaikana. Asiakas pääsee vierailemaan omassa asunnossaan, kun työt ovat edenneet tarpeeksi pitkälle. Lisäksi asiakaspalveluinsinöörimme ovat asiakkaan käytettävissä koko rakennusajan, mikäli omasta asunnosta herää kysymyksiä.